fredag 19 februari 2010

kommunal kollektivtrafik

Läste i Dagens Nyheter om en borgerligt styrd kommun söderut som infört gratis bussåkande under en period nu i vinter och om det starkt ökade bussåkandet som detta medfört. Utvärderingen lär väl inte vara klar, men man kan väl förmoda att antalet bilresor minskat i den kommunen till viss del. Tänker på min bussmotion i fullmäktige förra året. Jag yrkade där på att Kramfors borde pröva gratis kollektivtrafik i kommunen, för att minska på allt bilåkande som vi ägnar oss åt utefter Älvdalen. Kostnaden som då angavs var c:a 1,5 miljoner med nuvarande turtäthet, och motionen avvisades då fullmäktige ansåg att det var för dyrt.
Vi får nu snart en järnväg som snabbare kan ta oss ut i världen, och då behövs också bra anslutningar, dvs kollektiv busstrafik som tar oss till stationerna, så vi slipper köra bilen dit, eller bli skjutsade. Flera turer runt älven (Kramfors-Lunde-Lugnvik-Nyland-Bollsta och tvärtom), gratis eller till reducerat pris, skulle starkt bidra till minskat bilåkande och sänkta utsläpp av CO2 och vara attraktivt för de som vill flytta hit och för oss som bor här. Det kan vara värt några miljoner i den kommunala budgeten.

Inga kommentarer: